Interv Akut Kardiol 2017; 16(4): 146-150

Infekční endokarditida u intrakardiálních implantabilních přístrojů

Jana Bínová, Miloš Kubánek, Kamil Sedláček, Lukáš Krýže, Josef Kautzner
Klinika kardiologie, Institut klinické a experimentální medicíny, Praha

Incidence infekční endokarditidy stimulačního systému (CDRIE) má v poslední dekádě narůstající trend v důsledku zvyšujícího se počtu
implantací přístrojů, jako jsou kardiostimulátory, implantabilní kardiovertery-defibrilátory nebo přístroje pro srdeční resynchronizační
léčbu. Jde o závažné onemocnění, které je spojeno s významnou morbiditou a mortalitou. Jednoroční mortalita je vysoká a činí kolem
25 %. Rizikovou skupinu tvoří zejména starší pacienti s přidruženými onemocněními. CDRIE se nejčastěji objevuje 6 měsíců od implantace.
Nejčastějším etiologickým agens způsobující onemocnění jsou stafylokoky. Diagnostika není jednoduchá, protože klinický
obraz je značně variabilní. Základními pilíři diagnostiky jsou echokardiografické vyšetření a průkaz mikrobiologického agens odběrem
hemokultur. Terapie je komplexní a vyžaduje jak extrakci přístroje i elektrod, tak dlouhodobé podávání parenterálních antibiotik.

Klíčová slova: infekční endokarditida, infekční endokarditida intrakardiálních implantabilních přístrojů, kardiostimulátor, kardioverter-defibrilátor

Cardiac implanted electronic device-related infective endocarditis

The use of cardiac implantable electronic devices has expanded dramatically over the past decade and infective endocarditis ofthese devices (CDRIE) is associated with high morbidity and mortality. 1 year mortality has not improve and remains at 25 %. Riskgroups are mainly older patients with multiple commorbidities. CDRIE occurs most often 6 month after implantation. Staphylococcalpredominate as the causative organism. Diagnosis of disease is not easy, clinical presentation is highly variable. Echocardiographyand blood cultures are the cornerstones of the diagnosis. CDRIE must be treated by prolonged antibiotic therapy and frequentlyrequires complete hardware removal.

Keywords: infective endocarditis, cardiac device-related infective endocarditis, pacemaker, cardioverter-defibrilátor

Zveřejněno: 1. prosinec 2017