Interv Akut Kardiol 2017; 16(1): 25-26

Symptomatická gigantická perikardiální cysta

Milan Plíva1, 3, Martin Děrgel2, Jan Večeřa1, 3, Jiří Vondrák1, Jan Záveský4, Petr Vojtíšek1
1Interní klinika – Kardiologické oddělení, Pardubická nemocnice, Nemocnice Pardubického kraje, a.s., 2Kardiochirurgická klinika, Fakultní nemocnice Hradec Králové, 3Kardiologické centrum Agel Pardubice, a.s., 4Radiodiagnostické oddělení, Pardubická nemocnice, Nemocnice Pardubického kraje, a.s.

Perikardiální cysty jsou vzácné mediastinální útvary s incidencí 1:100 000. Obvykle jsou asymptomatické, náhodně zachycené zobrazovacím vyšetřením. Asymptomatické perikardiální cysty řešíme obvykle konzervativně, v případě symptomatických je indikována chirurgická léčba či perkutánní aspirace. Prezentujeme případ pacienta s objemnou perikardiální cystou, jež se manifestovala bolestí na hrudi a prekolapsem, úspěšně extirpovanou s pomocí videoasistované thorakotomie.

Klíčová slova: perikard, cysta, bolesti na hrudi, chirurgie

Symptomatic giant pericardial cyst

Pericardial cysts are rare mediastinal abnormalities with an incidence rate of 1 per 100,000. They are mostly asymptomatic, discovered incidentally during routine imaging examination. The management of pericardial cysts depends on their size and symptoms, where asymptomatic ones are usually observed, while symptomatic ones are indicated for a surgical resection or percutaneous aspiration. We report the case of patient with giant pericardial cyst presenting with chest pain and precollapse, successfully extirpated using video- assisted thoracoscopic surgery.

Keywords: pericardium, cyst, chest pain, surgery

Zveřejněno: 1. duben 2017